--> طريقتي في عمل المايونيز بدون بيض من مطبخي - فتكات اون لاين

مطبخ حلا

مطبخ حلا
Home الطبخ / المايونيز / المطبخ / المقبلات / طرق / مطبخ فتكات / وصفات

طريقتي في عمل المايونيز بدون بيض من مطبخي



كلنا بنحب المايونيز وبالذات الأطفال وكمان الكبار ويعتبر لاغنى عنه أبدا جمب بعض الأكلات زي اللحوم والمشويات والساندويشات بس مع إرتفاع الأسعار بقى صعب علي كل ست بيت إنها تشترى المايونيز عشان كده جيبالكم النهارة أسهل طريقة عشان تعملى بيها المايونيز في البيت لأولادك ولزوجك تابعينا في موقع فتكات اون لاين واتعلمي أسهل طريقة لعمل المايونيز في البيت وبأقل تكلفة وأسهل الطرق وبأفضل طعم وكل المكونات من مطبخك .
كلنا عارفين ان البيض يعتبر من أهم المكونات اللي نقدر نعمل بيها المايونيز بس أحيانا فيه ناس بتعاني من حساسية البيض وبتمتنع عن تناول المايونيز جمب الوجبات وفي وصفتي هاستغني عن البيض تماما من غير مايحصل أي تاثير علي طعم المايونيز إتبعي الخطوات بالظبط وإن شاء الله هاتحصلى على أحلي طعم للمايونيز وألذ من اللي بنشتريه من المحلات .

طريقة عمل المايونيز من مطبخي بدون بيض

مكونات الوصفة

1 كوب صغير لبن .
1 كوب زيت .
5 مثلثات جبنة نيستو .
5 فصوص ثوم .
ملعقة صغيرة خل .
ذرة ملح .
ملعقة صغيرة مستردة .

طريقة التحضير

أحضري حله متوسطة وقومي بخلط اللبن مع مثلثات الجبنة وإضربيهم جيدا بالمضرب الكهربائي ثم نضيف الملح والثوم والمستردة ونستمر في الخلط .
بعد ذلك قومي بإضافة باقي المكونات بالتدريج مثل الزيت حتي يتضاعف حجم الخليط ويصبح أكثر كثافة وتحصلي علي خليط متجانس ويمكنك إضافة القليل من الزيت إذا لم تحصلى على خليط سميك وأخيرا أضيفي الخل واستمرى في التقليب لتحصلى علي مايونيز ولا اروع .


اتمني تكون تجربتي نالت علي إعجابكم وياريت اللي عندها طرق تانية تفيدنا بيها في موقعكم فتكات اون لاين .

اقرأ أيضا:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اللحوم

اللحوم
to Top