--> طريقة عمل كيكة الهوهوز - فتكات اون لاين

مطبخ حلا

مطبخ حلا
Home الهوهوز / كيكة

طريقة عمل كيكة الهوهوز

كيكه هوهوز 


المقادير :
كوب لبن ساخن
كوب سكر 
كوب دقيق 
ربع كوب كاكاو اسباني او دريم
2بيضة 
ملعقة صغيرة فانيليا 
باكو بيكينج بودر 
3عبوة هوهوز 
رشة ملح
للتسقية :
نصف كوب لبن 
ملعقة كبيرة سكر 
ملعقة كبيرة كاكاو 

شاهد ايضا :طريقة عمل الكريم شانتي

الطريقة :
1- في الكبة او الخلاط اضرب السكر مع تلتين اللبن واضرب كويس لغاية مالسكر يدوب وانزل الكاكاو واقطع 2من الهوهوز  واخلطهم مع بعض .

2- انزل الزيت حبة بحبة واضرب لغاية مخلص كل كمية الزيت هتلاقي قوامة تقيل وهنشيل منة كوباية علي جمب واكمل علي خليط الكبة او الخلاط انزل باقي اللبن والبيض والملح والفانيليا واخلطهم كويس جدا مع بعض.

3- اجيب بولة افضي فيها الخليط انزل البيكينج بودر علي الدقيق وانزلهم في منخل واقلبهم مع بعض وانخل الدقيق علي الخليط واقفلبهم مع بعض لغاية ميختلطو ويتجانسو مع بعض .

4- طبعا الفرن بتاعي سخن علي 180 درجة قبل مبدء والصنية بتاعتي مدهونة زيت ومبطنة بالدقيق من قبل مبدء وانزل الخليط في الصنية تكون الومنيوم وادخلة الفرن علي الرف الوسطاني لمده 30دقيقه بالظبط .
5- لو هتعملية جاتوة نزلي الخليط في صنية مستطيلة وممكن تقسميها نصين وتحشيها كريمة حسب رحتك واول متستوي الكيكة بعد منختبرها من النص بالخلة اسبها تهدا وابدء اقلبها اجيب الاستيكس واعمل فتحات في كل الكيكة وبالمعلقة واسقيها من خليط اللبن والسكر والكاكاو اللي خلطناهم مع بعض.
5- اسقي بالمعلقة كويس جدا وابدء انزل الخليط اللي سبناه علي جمب اوزعة علي الوش وازين بقطعة الهوهووز اللي سبناها والتزيين ده حسب زوقك وقطعهيها وقدميها بالف هنا .

اقرأ أيضا:

هناك تعليقان (2):

  1. حبيبة لمنور3:46 ص

    احلى كيك هوهوز دى ولا ايه جميله تسلموووا فتكات اون لاين وتسلم ايدك ياشيف

    ردحذف
  2. ماشاء الله روووعه

    ردحذف

اللحوم

اللحوم
to Top