--> طريقة عمل التورتة المالحة بشكل هتاكل صوابعك وراها - فتكات اون لاين

مطبخ حلا

مطبخ حلا
Home التورتة / المالحة / فاطمه ابو حاتي

طريقة عمل التورتة المالحة بشكل هتاكل صوابعك وراها

تورته مالحه

تورته مالحة فاطمه ابو حاتي

المقادير :
2باكيت توست
ربع كيلو جبنة شيدر شرائح
ربع كيلو روز بيف مدخن 
ربع كيلو رومي مدخن 
نصف كيلو جبنة كريمي
4ملعقة كبيرة مايونيز
نصف كيلو طماطم شيري 
كابوتشي مبشورة 
200جرام زيتون اسود سليم
2خيار شرائح
جزرة مبشورة 
100جرام زبدة بدرجة حرارة المطبخ
ملعقة صغيرة ثوم بودر 


الطريقة :
1- اجيب التوست اشيل الاحرف بتاعتة وفي بولة انزل الزبدة في بولة اضربها وبعد مضربها انزل المايونيز والثوم البودر واضربهم كويس اوي  وانزلها الجبنة الكريمي واضربهم مع بعض حلو اوي ودي هتبقا الحشوة بتاعتنا .
2- في صنية انزل فيها تتبطن باكياس تلاجة مفتوحة عشان تساعدني اطلع الكيكة انزل طبقة من التوست انزل طبقة من الشيدر والرومي والروز بيف وادهن التوست من الحشوة وارص تكون الحشوة لتحت لغاية مكون طبقة من التوست .
3- انزل طبقة من الكريمة وافردها وانزل طبقة من الروز بيف والشيدر والرومي وادهن التوست وانزل طبقة من تحت الدهن لتحت عشان تتماسك مع الحشوة ولغاية مكون طبقة وادخلها التلاجة نصف ساعة  واخرجها اقلبها واشيل الاكياس وابدء اغطيها بالكريمة من فوق ومن الجوانب وابدء اسويهم بالسكينة كويس اخليها متساوية الكريمة وشكلها حلو واخلط الجزر المبشور والكابوتشي وابدء ابطن الجوانب بيهم واضغط كويس .
4- وازين من فوق بوردات الكريمة والطماطم الشيري والخيار طبعا التزيين ده حسب رغبتك وانا عاملة اشكال بالحشو الجبنة الشيدر والرومي والروز بيف بالقطاعة بتاعت البسكوت اي شكل تحبية وزيني بيه والزتون بالخلة وغرزية في الجوانب ودخليها التلاجة 4 ساعات تتماسك وقدميها قطعيها وبالهنا والشفا .

اقرأ أيضا:

هناك تعليقان (2):

  1. احلي تورته مملحه دي ولا ايه تسلم ايدك يا شيف

    ردحذف
    الردود
    1. تسلمى ياحبيبتى دا من زوقك ومرحب بيكى

      حذف

اللحوم

اللحوم
to Top