--> طريقة عمل سويسرول الشيكولاتة بطريقة سهلة ونتيجة روعة - فتكات اون لاين

مطبخ حلا

مطبخ حلا
Home الشيكولاتة / سويسرول / فاطمه ابو حاتي

طريقة عمل سويسرول الشيكولاتة بطريقة سهلة ونتيجة روعة

سويسرول شيكولاته

سويسرول فاطمه ابو حاتي

المقادير :
نصف كوب دقيق منخول 
ربع كوب كاكاو خام منخول
3/4 كوب سكرناعم
4بيضات بدرجة حرارة المطبخ
ملعقة صغيرة فانيليا 
2ملعقة كبيرة زيت 
نصف ملعقة صغيرة بيكينج بودر 
رشة ملح
للحشو :
كوب كريم شانتيه
كوب لبن او ماء مثلج
نصف كوب سكر بودرة منخول
كوب صوص شيكولاتة 
فرولة مقطعة 
للتزيين : شيكولاتة سايحة 
كاكاو محلي

شاهد ايضا : طريقة عمل سويسرول علي البارد بطريقة الشيف فاطمه ابو حاتي

الطريقة :
1- في بولة انزل البيض والفانيليا والسكر واخلط بالمضرب الكهربائي لغاية مالقوام يبقا ابيض فاتح وكريمي مع الخلط انزل الزيت اول ميختلطو .
2- انزل في بولة الدقيق والكاكاو والبيكينج بودر والملح واقلبهم كويس اوي ويكونو منخولين اكتر من برة وانخليهم مرة كمان علي الخليط واقلبهم كويس بالمعلقة او بالمضرب علي درجة هادية خالص لغاية ميختلطو وانزل الجوانب بالمعلقة .
3- هاتي صنية ادهنيها زيت او زبدة ورشيها بخليط دقيق وكاكاو وبطني بيه صنية 30في 25 وافردي الخليط في الصنية ودخليها فرن سخن علي الرف الوسطاني درجة حرارة 170 مده من 10الي 15 دقيقة واختبريها وطلعيها اول متهدا اقلبيها ولفيها في ورقة زبدة بالطول واقفلها من الجوانب زي البنبون وسبيها تبرد خالص عما تبرد نعمل الكريمة .
4- في بولة انزل الكريم والسكر واللبن واضرب مش اقل من 7دقايق وانزل علية صوص الشيكولاتة واخفق لغاية ميختلطة مع بعض وادخلة التلاجة شوية ارجع افك الكيكة وافردها وافرد عليها الكريمة واوزع الفراولة والف تاني هتتلف بسهولة جدا والفها في ورقة الزبدة تاني وادخلها التلاجة تتماسك مع بعض .
5- اخرجها وازين بالكاكاو انخلة علي السويسرول واعمل خطوط من الشيكولاتة السايحة وطبعا التتزين ده  جسب الرغبة وقدمية كيكة هشة وحلوة جدا .

اقرأ أيضا:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اللحوم

اللحوم
to Top