--> طريقة عمل فطيرة الجبنة والزيتون المميزة - فتكات اون لاين

مطبخ حلا

مطبخ حلا
Home الجبنة / فاطمه ابو حاتي / فطيرة / والزيتون

طريقة عمل فطيرة الجبنة والزيتون المميزة

فطيره جبنة وزيتون

فطيره جبنه وزيتون  فاطمه ابو حاتي

المقادير :
2 كوب دقيق
2 ملعقة كبيرة مستردة 
ملعقة صغيرة سكر 
ملعقة صغيرة خميرة 
نصف ملعقة صغيرة بيكينج بودر 
3 ملعقة كبيرة زيت 
رشة ملح
كوب لبن دافيء للعجن 
للوجة :
6 مكعب جبنة كريمي
نصف كوب زيت زيتون
نصف كوب فلفل الوان
2 ملعقة كبيرة زيت زيتون
ملعقة كبيرة حبة البركة 
ملعقة كبيرة زعتر 

شاهد ايضا : طريقة عمل فطيرة الشاي بالجبنة بطريقة الشيف فاطمه ابو حاتي 

الطريقة :
1- في البولة او العجان انزل الدقيق وملح والسكر والخميرة والبيكينج بودر وقلبيهم مع بعض ولو مش واثقة في الخميرة اعمللها اختبار في اللبن مع السكر لو فارت وعلت تبقا كويسة لو فضلت زي مهيا يبقا اقفي وهاتيي خميرة كويسة .
2- نزلي الزيت والمستردة وقلبي كويس وبعدين انزلي باللبن الدافيءشوية بشوية  لغاية متلاقي العجينة لمت وبقت طرية وافضلي اعجني فيها 10دقايق مش اقل من كده لغاية متبقا ناعمة خالص ولينة جدا وبتلزق شوية في ايدك وادهن البولة كويس وانزلها واغطيها واسبها تخمر في مكان دافيء  هتلاحطي ان العجينة بقا فيها فراغات العجينة اختمرت وبينت الفراغات لانها لينة جدا .
3- انزلها في صنية مدهونة زيت كويس وانزلها افردها كويس في الصنية واعملها خروم بالشوكة واجيب مستردة ممكن افوضهم من لامستردة اللي في العجينة وانزل عليهم زيت الزيتون واقلبهم وادهن وش العجينة واوزع الزتون علي الوش وقطع الجبنة و الفلفل الالوان وعلي الوجة انزل اوزع حبة البركة واسبها تخمر تاني .
4- اول متخمر انزل الشبكة قريبة من الارضية وادخلها علي درجة حرارة 200 واولع تحت وفوق علي الهادي ولو مش بيولع غير من تحت بس اسخن الفرن كويس اوي واسبها تاخد لون من تحت وتستوي واولع عليها من فوق تاخد لون خفيف واخرجها اقدمها .

اقرأ أيضا:

هناك تعليقان (2):

اللحوم

اللحوم
to Top